عاجل
الإثنين 20 مايو 2024

شاهد.. إعلان يطلب راقصة بدبي يفجر مواقع التواصل

صورة الإعلان
صورة الإعلان


أثار إعلان نشرته صفحة «توظيف إماراتية» على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، لطلب راقصة لـ«العمل داخل كافيه محترم»، على حد وصف الإعلان، براتب 5500 دولار سخرية نشطاء التواصل الاجتماعي، وكان للأطباء نصيب الأسد من التعليقات الساخرة على الإعلان.


ففي حين لا يشترط الإعلان خبرة ولا مستوى تعليمياً ويعرض راتبا كهذا، يعاني الشباب العربي خاصة من حملة الشهادات العليا في الحصول على أية وظيفة بسهولة في حين أن راتبهم لا يتخطى الـ500 دولار. 


ولاقى الإعلان أكثر من 20 ألف تعليق في أقل من 24 ساعة، وأكثر من 14 ألف مشاركة، حيث قال «عبدالرحمن السيد»: «معلش أحمد موسى ومصطفى بكرى حاجزين الشغلانة دي للأسف ومعاهم طبلتهم كمان». 


فيما قال Ali Moursi أيضا: «عمو أنا ممكن أطبل أنا شوفت كام حلقة لأحمد موسى وعندي خبرة يعني». 


من جانبه علق الطبيب المصري الساخر Mohammed Ben Gamal على الإعلان قائلا: «مع انخفاض سعر الدولار لازم ترفعوا المرتب شوية.. ما تاكلوش عرق الولايا دي مش أخلاق ولاد البلد.. البنت متغربة وسايبة ولاد بلدها عشان ترقص لطال عمره.. فلو مش هيقدر.. يبقى تقعد في بلدها معززة مكرمة تشتغل في اي بوتيك بـ800 جنيه.. وبعدين الرقص فن.. مش عن عن :) :) :)». 

متسائلا: «ياريت لو نعرف مرتبات الطبالين وحملة الصاجات كام عندكم.. وهل لو أنا دكتور ومعايا ماجستير هيفرق في المرتب ولاّ لأ؟»، مختتما تعليقه بوسم «#خلصانه_بهزه».